2013-11-12 13:32:12

Sjećanje na holokaust

OTVORENJE ŠKOLSKOG PROJEKTA SJEĆANJA NA HOLOKAUST „DRAGA KITTY…“

12. studenoga 2013. godine započeo je školski projekt sjećanja na Holokaust „Draga Kitty…“, samo tri dana  nakon što smo obilježili sjećanje na Kristalnu noć koja se zbila s 9. na 10. studenoga 1938. Taj se naziv odnosi se na događaj u nacističkoj Njemačkoj, u okviru sustavnog progona Židova, nazvanog holokaust.

Otvorenju su prisustvovali svi učenici i učitelji predmetne nastave.

Opširniji tekst o tom projektu pripremila je naša psihologinja Ana Haramina, voditeljica projekta.

U toj su noći organizirani protužidovski izgredi, a po razbijanju stakala izloga kasnije nazvani Kristalna noć. Uništeno je i opljačkano najmanje 7.000 trgovina, oskvrnjena su židovska groblja, spaljeno 177 sinagoga i ubijen 91 Židov. Oko 30.000 Židova uhićeno je i odvedeno u koncentracijske logore. Potkraj godine većinu su pustili, no tisuću je osoba u međuvremenu izgubilo živote. 

Holokaust dovodi u pitanje mnoge ideje koje možemo imati o prirodi društva, napretku, ljudskom ponašanju. Priče o holokaustu ukazuju na neke krajnosti u ljudskom ponašanju, mržnju i okrutnost, ali također i na hrabrost i humanost. Učenje o holokaustu u povijesti pobuđuje snažne emocije i važna moralna pitanja. A povijest nije znanje koje se može prenijeti iz uma nastavnika, roditelja, svjedoka u umove učenika, već je to istraživačko putovanje. U njemu mladi ljudi proučavaju različite vrste izvora informacija, dovode u pitanje različita objašnjenja određenih događaja iz povijesti i nalaze svoje vlastite odgovore na izazovna povijesna i moralna pitanja.

U tom duhu, ove smo godine odlučili i u našoj školi omogućiti prostor za istraživanje, za učenje, za informiranje, stvaranje, postavljanje pitanja i traženje odgovora – u prošlosti, u okolini, u sebi samima. Osnovna podloga i tema projekta „Draga Kitty…“ jest povijesni događaj Holokausta. Stoga ćemo, na prvom mjestu proučavati Holokaust kao stvarni, povijesni događaj. No kako bi se proučavanje ovog događaja približilo razumijevanju dubine i širine njegovih razmjera,  njegovoj ćemo povijesti pristupati na različite načine. U središtu našeg istraživanja bit će čovjek, pojedinac. Pa i sam projekt obilježava lik jedne stvarne djevojčice Ane i njene zamišljene prijateljice Kitty, njenog dnevnika koji ju je pratio u počecima jedne ljudske drame.

Projekt „Draga Kitty“ trajat će čitavu školsku godinu. U tome ćemo vremenu istraživati povijesna pitanja. Ona će pak, vjerojatno stalno, otvarati i nova pitanja, napose ona moralna, ali nam i dati poticaj da prošlost proučimo iz ljudske dimenzije. Pitat ćemo se, među ostalim:

Tko je učenik povijesti?

Gdje nastaju ljubav i mržnja?

Kako izreći neizrecivo?

Koju vrijednost imaju moje misli, moja djela?

Što mi je najvažnije u životu?

Je li povijest nešto osobno?

Što sve skriva knjiga između svojih korica?

Tko ustvari piše povijest?

Što znači biti prijatelj?

Ima li patnja smisla?

Postoji li nešto neuništivo u čovjeku?

Teško je dati jednostavne odgovore na ovako složena pitanja. Neka možda nećemo moći odgovoriti do kraja, na neka ćemo možda odgovarati kasnije kroz život, a neka će nas ostaviti pred novim pitanjima. No, ovo će nas istraživačko putovanje voditi kroz različite aktivnosti:

- čitanje književnih djela uz rasprave i razmišljanja

- gledanje filmova (za djelatnike škole i učenike) uz rasprave i osvrte (tzv. filmski forumi)

- susreti s gostima predavačima (prvi od kojih je 13.studenoga 2013. kada će jedna grupa učenika s učiteljima nazočiti predavanju gosp. Branka Lustiga, koji je i sam svjedočio tim događajima)

- sudjelovanje na radionicama upoznavanja židovske kulture te hebrejskog jezika

- dramsko – scenskim izrazom (pa i na stranom jeziku)

- likovnim oblikovanjem prostora koje ga pretvara u vremensku kapsulu u kojoj se stapaju prošla i sadašnja povijest, zajednička i osobna povijest

- posjete mjestima od kulturne i povijesne važnosti, kao i posjete prigodnim manifestacijama i izložbama (od kojih je prvi već 14. studenoga 2013., u sklopu terenske nastave u Zagrebu, posjet izložbi Ane Frank – na čijem se dnevniku nadahnjuje i naša povijesna pustolovina)

- izradu prezentacija, plakata i predavanja

- izradu slikovnica s temama tolerancije, ljubavi prema drugom čovjeku, upoznavanju različitosti

- kvizove znanja

- znanstveno istraživački i novinarski rad

- stvaranje zbornika radova

Na  putovanje vlastitom i zajedničkom povijesti odvažimo se imajući na umu da je u svakoj osobi skriven čitav svijet!

         Ana Haramina

 


Osnovna škola Vidovec